Sunday, May 15, 2011

Mawar Merah Berduri dan Merpati Putih


Suatu ketika, si merpati putih terbang merantau jauh dari tempatnya menuju ke suatu tempat yang lain mencari pengalaman baru..ketika itulah dia menemui  si mawar merah yang layu tanpa senyuman manis biarpun mentari memancar riang..Kesian melihat keadaan si mawar merah,lalu si merpati putih cuba menolong..Jauh di sudut sana,kelihatan air jernih..Di cuba mengambilnya lalu disirami  ke atas si mawar merah dengan harapan moga si mawar merah kan mekar mewangi kembali..
 Sekian lama di jaga penuh cekal, akhirnya si mawar merah kembali mekar seriang mentari yang menyinar..Tersenyum si mawar melihat si merpati lalu jatuhlah cinta antara keduanya.. Si merpati tetap setia menjaga si mawar agar ia mekar sentiasa..Namun disangka angin kan selalu sepoi2 bahasa namun x sangka ribut kan melanda jua..Kelihatan duri menerbitkan diri di balik kuntuman si mawar merah hingga sukar untuk si merpati putih merapatkan dirinya pada si mawar..duri seakan menghalang untuk mereka bermesra seperti dulu..
Akan tetapi,bertapa teguh dan setianya si merpati putih..ia berusaha mencari jalan tuk mematahkan duri  y akan melukakan dirinya dan mawar merah..Setiap hari dia berusaha mematahkan dan memujuk si mawar merah untuk berusaha kembali seperti dulu..namun kadangkala si mawar berduri hanya mendiamkan diri..Si merpati tetap terus mencuba..semakin dicuba semakin itulah kelukaan jelas terpancar berdarah badan si merpati..
 Terukir senyuman di wajah si merpati biarpun dia gagal..X siapa tahu perasaannya hatta si mawar tetap sebegitu..demi cintanya terhadap si mawar..dia tidak akan pernah mengalah..Terkadang dirinya dimarahi, disakiti dan kadangkala si mawar menunjukkan ketidaksenangannya terhadap si merpati.. sedih di hati x siapa tahu..mengapa begini jadinya setelah sekian lama mereka berdua bermadu kasih..mengikat janji setia bersama..bersaksi mentari yang menyinar riang dan bulan sentiasa menitipkan cahaya ditambah dirinya yang setia disisi mawar merah supaya ia x sunyi dan takut dalam kegelapan malam..
”Pedih hatiku..tersangatlah pedih hatiku..”desis si mawar merah.. Mengapa ini semua terjadi..aku terluka saat melihat dirimu terluka merpati kesayanganku..Bukan sengaja ku menyakiti hatimu dengan kemasaman wajahku,kata2 sinis ku lontarkan padamu..namun pada hakikatnya hatiku pedih melihat dirimu yang masih setia menemani aku dan bilamana kau mencuba menbuang duriku,badanmu yang putih akan bertukar menjadi merah..kelukaan kian bertambah sedangkan aku tidak sanggup melihat keadaanmu..setiap kali malam menjelma,ku menanggis dalam hati mengenangkan sikapku tehadap mu..cukuplah kasih..jangan kau lukai dirimu kerana diriku.. Sungguh..sungguh aku tidak sanggup..Andai ku mampu..andai  ku mampu..arghh sukar tuk lakukan dan sukar tuk ku kotakan..
Aku ingin berjanji tapi kutahu sering ku ingkari janji itu..Sampai bilakah??    Sampai tiba saat kau sudah jemu dan berputus asa lalu kau berlalu pergi hingga aku terkulai layu kembali?? Bagaimana bisa ku mampu kembalikan apa yang hilang??Katkanlah padaku duhai si merpati putih..Sungguh aku tidak tahu..Pilu ini kian bersemi di hati..Aku berjanji sayang..tuk sekian kali..ntah ke berapa kali tapi aku kan tetap mencuba kembali menyinari kasih kita, mengembalikan senyuman di wajahmu..seperti dahulu bait2 cinta terlafaz di sanubari hatiku dan hatimu, menbahagiakan dirimu yang banyak berkorban demi  kegembiraanku hingga setiap waktuku disulami cahaya sinar hatimu bersemadi dalam jasadku..Maafkan aku kasih..Maafkan aku..

No comments:

Post a Comment