Sunday, April 24, 2011

Cukur Bulu Kaki..haruss..Benarkah??? Part 2


Assalamualaikum and hai kat semua readers..aritu Adeq Tuet ade post pasal nie kan..and beberapa ari lepas aqu sempat msej ngn member yang blaja kat mesir and amik syariah..so tnye la dye pasal nie.. begini citenye..


aqu: anti..nk tnye skit nie..
anti: ye..nk tnye ape?
aqu: ape hukumnya cukur bulu kaki bagi perempuan?
anti: mencukur bulu kaki saje2 @ untuk kecantikan adalah haram (berdosa).hukumnya sama dengan mencukur   bulu kening. tetapi menjadi harus apabila ia mendatangkan dharurat seperti contoh bulu kakinya menyerupai bulu kaki lelaki..
aqu:ohhh..


So kesimpulannye dikira harus apabila ia menyerupai lelaki sehingga mendatangkan mudarat kepada dirinya..and bila korang rasa ianya menjadi dharurat sedangkan kaki juga merupakan sebahagian daripada tubuh yang perlu ditutu oleh perempuan yang mana di kira sebagai aurat..so bila da kene tutup of coz la lelaki x nmpak kan..so bila terjadi dharurat yerk??


Pendapat aqu la kan..bukan pendapat tnpa ilmu yerk..Bagi aku dikira dharurat bila perempuan tu berkahwin di mana suaminya tidak menyukai bulu kaki isteri yang lebat hingga menyerupai lelaki dan diharuskan mencukur bulu tersebut dengan keizinan suami dan dilihat hanya tuk suaminya sahaja dan kepada lelaki yang muhrim dengannya di mana abg atau adik lelaki juga tidak menyukainya..maka haruslah mencukur..


Itu sahaja setakat nie..moga2 dapat dijadikan panduan..renung2kan dan selamat beramal..


pssttt kalo ade yang arif boleh la bgtaw jika saya tersilap..Segala yang baik dtg dr Allah Taala dan yang buruk itu datang dr saya walaupon kedua2nya dtg dr Allah..sekian wassalam..

No comments:

Post a Comment